Oima säästää merkittävästi hyvinvointialueiden työaikaa

Hyvinvointialueiden käynnistyessä myös henkilökohtaisen avun sekä omais- ja perhehoidon järjestämisessä tapahtui mittava muutos. Manuaalisen työn vähentämiseksi merkittävästi, kotona tehtävän hoivan työsuhteiden hallintaa siirrettiin monella hyvinvointialueella Oiman kehittämään toiminnanohjausjärjestelmään. 

Henkilökohtaisen avun työnantajamallin hallinnointi on ollut vuodesta 2015 Oiman tärkein toimiala, viimeisen vuoden kuluessa omais- ja perhehoidossa puolet hyvinvointialueista siirtyi käyttämään Oima-palvelua. Tämä nelinkertaisti palvelun käyttäjämäärän. 

Oiman järjestelmällä hoitajat pääsevät itse merkitsemään omat hoitopäivät ja mahdolliset poikkeamat. 

”Muutoksen myötä työ on läpinäkyvää kaikille osapuolille. Samalla hyvinvointialueiden henkilökunnan työaikaa säästyy 300–500 tuntia kuukaudessa. Näin siis 2–3 henkilön työpanos säästyy paperitöistä muuhun käyttöön,” Oiman toimitusjohtaja Jani Laatikainen sanoo.


Hyvinvointialueiden työntekijöitä sekä omais- ja perhehoitajia onkin koulutettu runsaasti uuden palvelun käyttöönotossa.

”Palkkioiden maksun ajankohta vuoden alussa on kriittinen. Oima tarjoaa palvelutuotantoa, joka on osaltaan varmistamassa hyvinvointialueiden palkkionmaksuprosessin etenemistä sekä auttamassa ja ratkaisemassa pulmatilanteita,” Laatikainen kertoo.  

Manuaalisen arkistointitarpeen poistuessa sopimukset, hoitopäivälistat, laskelmat ja verokortit löytyvät yhden palvelun alta. 

”Tiedon liikkuminen yhdessä järjestelmässä on turvallisuustekijä ja palkkioiden maksu toteutuu oikein ja ajallaan. Tavoitteenamme on olla kehittämässä ja uudistamassa työelämää sekä hoiva-alan palkkionmaksua yhteistyössä asiakkaiden, hyvinvointialueiden ja järjestöjen kanssa,” Laatikainen sanoo.

Palvelussa tuotetaan omais- ja perhehoidosta laajasti tietoa hoitajille ja hyvinvointialueiden sosiaalijohtajille ja muille sosiaalialan ammattilaisille. Omais- ja perhehoitajien vapaiden seurannalla saadaan tietoa hoitajien voimavaroista ja voidaan tukea työssäjaksamista.  

Lisätiedot:
Jani Laatikainen, toimitusjohtaja, Oima oy, p. 044 023 1179, jani.laatikainen@oima.fi

Oima Oy on perustettu vuonna 2011 ja kehitämme henkilökohtaisen avun työnantajamallin sekä omais- ja perhehoidon hallinnoinnin järjestelmää. Oima-palvelulla organisaatiot ja yksityiset työnantajat voivat hallinnoida työ- ja toimeksiantosuhteita, maksaa palkat ja palkkiot sekä ohjata toimintaa reaaliaikaisen tiedon avulla. Taustallamme on ketterä kansainvälinen ohjelmistotalo Visma, joka työllistää Suomessa 1400 asiantuntijaa.

Lue myös

Koulutus: Oiman peruskäyttö henkilökohtaisen avun työnantajille ke 22.1. klo 10.00

02.01.2025

Koulutus: Oiman peruskäyttö henkilökohtaisen avun työnantajille ke 22.1. klo 10.00 Koulutus: Oiman käyttöönotto ja perustoiminnotAika: Keskiviikkona 22. tammikuuta 2025 klo 10.00-11.00Oima järjestää keväällä 2025 koulutuksia loppukäyttäjille, joissa teemana on Oiman perustoiminnot. Koulutus keskittyy Oiman perustoimintoihin mm. – sisäänkirjautumiseen– omien tietojen päivittämiseen – tuntien hyväksyntään. Koulutuksia järjestetään jatkossa kerran kuukaudessa. Ohessa ilmoittautuminen Oiman ensimmäiseen loppukäyttäjille tarkoitettuun […]

Lue lisää

Vahvalla kasvun polulla olevan Oima Oy:n toimitusjohtajaksi Miika Halonen 

01.12.2023

Oiman palveluilla tuetaan ihmisten arkea ja parannetaan kotona asumisen edellytyksiä. Oima on pitkäjänteisellä työllä saavuttanut vankan aseman vammaisten henkilökohtaisen avun sekä omais- ja perhehoidon toimialueilla. Nykyään palvelumme koskettavat jo kymmenien tuhansien ihmisten arkea Suomessa. Oima Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.12.2023 alkaen Miika Halonen. Halonen on työskennellyt Oiman liiketoimintajohtajana viiden vuoden ajan, ja ollut luotsaamassa Oiman […]

Lue lisää

Oiman ja Varman yhteistyö parantaa henkilökohtaisen avun työnantajuuden edellytyksiä

21.12.2021

Hoiva-alan työsuhde- ja palkkahallinnon palvelu Oima ja työeläkevakuutusyhtiö Varma kehittävät yhdessä palveluja henkilökohtaisen avun järjestämisessä mukana oleville tahoille. Yhteistyön tavoitteena on tuoda konkreettista hyötyä kunnille, työnantajille ja henkilökohtaisille avustajille. Kehitystyön alkuvaiheessa olemme parantaneet henkilökohtaisen avun työeläkevakuuttamisen prosessia ja luoneet uusia työkaluja tukemaan sekä työnantajia että avustajia.   Yleisin tapa järjestää vammaispalvelulain mukainen henkilökohtainen apu on työnantajamalli, jossa henkilö, […]

Lue lisää