Oima säästää merkittävästi hyvinvointialueiden työaikaa

Hyvinvointialueiden käynnistyessä myös henkilökohtaisen avun sekä omais- ja perhehoidon järjestämisessä tapahtui mittava muutos. Manuaalisen työn vähentämiseksi merkittävästi, kotona tehtävän hoivan työsuhteiden hallintaa siirrettiin monella hyvinvointialueella Oiman kehittämään toiminnanohjausjärjestelmään. 

Henkilökohtaisen avun työnantajamallin hallinnointi on ollut vuodesta 2015 Oiman tärkein toimiala, viimeisen vuoden kuluessa omais- ja perhehoidossa puolet hyvinvointialueista siirtyi käyttämään Oima-palvelua. Tämä nelinkertaisti palvelun käyttäjämäärän. 

Oiman järjestelmällä hoitajat pääsevät itse merkitsemään omat hoitopäivät ja mahdolliset poikkeamat. 

”Muutoksen myötä työ on läpinäkyvää kaikille osapuolille. Samalla hyvinvointialueiden henkilökunnan työaikaa säästyy 300–500 tuntia kuukaudessa. Näin siis 2–3 henkilön työpanos säästyy paperitöistä muuhun käyttöön,” Oiman toimitusjohtaja Jani Laatikainen sanoo.


Hyvinvointialueiden työntekijöitä sekä omais- ja perhehoitajia onkin koulutettu runsaasti uuden palvelun käyttöönotossa.

”Palkkioiden maksun ajankohta vuoden alussa on kriittinen. Oima tarjoaa palvelutuotantoa, joka on osaltaan varmistamassa hyvinvointialueiden palkkionmaksuprosessin etenemistä sekä auttamassa ja ratkaisemassa pulmatilanteita,” Laatikainen kertoo.  

Manuaalisen arkistointitarpeen poistuessa sopimukset, hoitopäivälistat, laskelmat ja verokortit löytyvät yhden palvelun alta. 

”Tiedon liikkuminen yhdessä järjestelmässä on turvallisuustekijä ja palkkioiden maksu toteutuu oikein ja ajallaan. Tavoitteenamme on olla kehittämässä ja uudistamassa työelämää sekä hoiva-alan palkkionmaksua yhteistyössä asiakkaiden, hyvinvointialueiden ja järjestöjen kanssa,” Laatikainen sanoo.

Palvelussa tuotetaan omais- ja perhehoidosta laajasti tietoa hoitajille ja hyvinvointialueiden sosiaalijohtajille ja muille sosiaalialan ammattilaisille. Omais- ja perhehoitajien vapaiden seurannalla saadaan tietoa hoitajien voimavaroista ja voidaan tukea työssäjaksamista.  

Lisätiedot:
Jani Laatikainen, toimitusjohtaja, Oima oy, p. 044 023 1179, jani.laatikainen@oima.fi

Oima Oy on perustettu vuonna 2011 ja kehitämme henkilökohtaisen avun työnantajamallin sekä omais- ja perhehoidon hallinnoinnin järjestelmää. Oima-palvelulla organisaatiot ja yksityiset työnantajat voivat hallinnoida työ- ja toimeksiantosuhteita, maksaa palkat ja palkkiot sekä ohjata toimintaa reaaliaikaisen tiedon avulla. Taustallamme on ketterä kansainvälinen ohjelmistotalo Visma, joka työllistää Suomessa 1400 asiantuntijaa.

Lue myös

Kuva henkilökohtaisen avun hyvä työnantajuus Oima Kiertueelta Jyväskylästä. Kuvassa Jarmo Tiri ja Jyri Juusti.

Mikä rakentaa henkilökohtaisen avun sujuvaa arkea?

21.09.2023

Palautteena tilaisuuksista tuli esiin esim. työnantajan havainto siitä, että "me ollaan kaikki erilaisia ja tarvitaan apua erilaisissa asioissa”. Todettiin myös, että "joka päivä olen onnellinen siitä, että minulla on avustaja" ja "meillä on työnantajina vastuu siitä, että viemme tätä työnantajan roolia eteenpäin ja olemme rohkeita ja itsenäisiä omassa roolissamme käytännön arjessa."

Lue lisää

Oima-palvelun saavutettavuustestaus

17.08.2021

Oima suoritti kattavan saavutettavuustestauksen palveluunsa kesäkuun lopulla. Saavutettavuustestauksen tarkoituksena oli löytää palvelustamme kohtia jotka toimivat vajavaisesti tai eivät ollenkaan ruudunlukijoiden kanssa tai joiden käyttö on ainoastaan näppäimistöllä käytettäessä heikkoa.

Lue lisää

Pohteen alueen omaishoitajat ja sijaiset: 
tervetuloa Oima haltuun - koulutukseen!

28.04.2023

Tervetuloa Pohteen ja Oiman järjestämään Oima haltuun – koulutukseen oppimaan Oima-palvelun ketteräksi käyttäjäksi! – Koulutusta tarjotaan niille omaishoitajille ja sijaisille, joilla on käytössään tietokone, tabletti tai älypuhelin, jolla on mahdollista käyttää Oima-palvelua – Koulutus on rakennettu teidän tarpeiden lähtökohdista – haluamme olla tukemassa arvokasta työtänne – Koulutus toteutetaan lähikoulutuksena ja virtuaalikoulutuksena – Koulutuksen jälkeen saat […]

Lue lisää