Oima säästää merkittävästi hyvinvointialueiden työaikaa

Hyvinvointialueiden käynnistyessä myös henkilökohtaisen avun sekä omais- ja perhehoidon järjestämisessä tapahtui mittava muutos. Manuaalisen työn vähentämiseksi merkittävästi, kotona tehtävän hoivan työsuhteiden hallintaa siirrettiin monella hyvinvointialueella Oiman kehittämään toiminnanohjausjärjestelmään. 

Henkilökohtaisen avun työnantajamallin hallinnointi on ollut vuodesta 2015 Oiman tärkein toimiala, viimeisen vuoden kuluessa omais- ja perhehoidossa puolet hyvinvointialueista siirtyi käyttämään Oima-palvelua. Tämä nelinkertaisti palvelun käyttäjämäärän. 

Oiman järjestelmällä hoitajat pääsevät itse merkitsemään omat hoitopäivät ja mahdolliset poikkeamat. 

”Muutoksen myötä työ on läpinäkyvää kaikille osapuolille. Samalla hyvinvointialueiden henkilökunnan työaikaa säästyy 300–500 tuntia kuukaudessa. Näin siis 2–3 henkilön työpanos säästyy paperitöistä muuhun käyttöön,” Oiman toimitusjohtaja Jani Laatikainen sanoo.


Hyvinvointialueiden työntekijöitä sekä omais- ja perhehoitajia onkin koulutettu runsaasti uuden palvelun käyttöönotossa.

”Palkkioiden maksun ajankohta vuoden alussa on kriittinen. Oima tarjoaa palvelutuotantoa, joka on osaltaan varmistamassa hyvinvointialueiden palkkionmaksuprosessin etenemistä sekä auttamassa ja ratkaisemassa pulmatilanteita,” Laatikainen kertoo.  

Manuaalisen arkistointitarpeen poistuessa sopimukset, hoitopäivälistat, laskelmat ja verokortit löytyvät yhden palvelun alta. 

”Tiedon liikkuminen yhdessä järjestelmässä on turvallisuustekijä ja palkkioiden maksu toteutuu oikein ja ajallaan. Tavoitteenamme on olla kehittämässä ja uudistamassa työelämää sekä hoiva-alan palkkionmaksua yhteistyössä asiakkaiden, hyvinvointialueiden ja järjestöjen kanssa,” Laatikainen sanoo.

Palvelussa tuotetaan omais- ja perhehoidosta laajasti tietoa hoitajille ja hyvinvointialueiden sosiaalijohtajille ja muille sosiaalialan ammattilaisille. Omais- ja perhehoitajien vapaiden seurannalla saadaan tietoa hoitajien voimavaroista ja voidaan tukea työssäjaksamista.  

Lisätiedot:
Jani Laatikainen, toimitusjohtaja, Oima oy, p. 044 023 1179, jani.laatikainen@oima.fi

Oima Oy on perustettu vuonna 2011 ja kehitämme henkilökohtaisen avun työnantajamallin sekä omais- ja perhehoidon hallinnoinnin järjestelmää. Oima-palvelulla organisaatiot ja yksityiset työnantajat voivat hallinnoida työ- ja toimeksiantosuhteita, maksaa palkat ja palkkiot sekä ohjata toimintaa reaaliaikaisen tiedon avulla. Taustallamme on ketterä kansainvälinen ohjelmistotalo Visma, joka työllistää Suomessa 1400 asiantuntijaa.

Lue myös

Oima 11 vuotta

16.05.2022

Keväällä 2021 Oima täytti 10 vuotta. Koronan takia tämä juhla jäi vähän varjoon, mutta nyt tilanteen hieman helpottaessa on aika juhlistaa tätä kunnolla! Kiitos siis jokaiselle meidän kanssamme matkaa jakaneelle, toivottavasti saamme jatkaa yhteistyötä seuraavat 10 vuotta! Matkaan on mahtunut monenlaista, niin iloja kuin surujakin. Oima on selkiyttänyt tavoitteitaan ja määritellyt työelämää uusiksi. Työelämää on […]

Lue lisää

Vahvalla kasvun polulla olevan Oima Oy:n toimitusjohtajaksi Miika Halonen 

01.12.2023

Oiman palveluilla tuetaan ihmisten arkea ja parannetaan kotona asumisen edellytyksiä. Oima on pitkäjänteisellä työllä saavuttanut vankan aseman vammaisten henkilökohtaisen avun sekä omais- ja perhehoidon toimialueilla. Nykyään palvelumme koskettavat jo kymmenien tuhansien ihmisten arkea Suomessa. Oima Oy:n toimitusjohtajaksi on nimitetty 1.12.2023 alkaen Miika Halonen. Halonen on työskennellyt Oiman liiketoimintajohtajana viiden vuoden ajan, ja ollut luotsaamassa Oiman […]

Lue lisää

Oiman henkilökohtaisen avun koulutuspäivän materiaali

21.11.2023

Oima järjesti marraskuun alussa henkilökohtaisen avun koulutuspäivän, jossa hyvinvointialueiden käyttäjillä oli mahdollisuus kuulla palveluun toteutetuista kehityskohteista, esittää toiveita tulevan kehityksen suhteen ja keskustella henkilökohtaisen avun ajankohtaisista asioista.

Lue lisää