Oiman palvelu kotitalouksille ja mikroyrityksille päättyy vuoden lopussa

Tänä vuonna Oima täytti 10 vuotta. Silloinen SuoraTyö perustettiin ratkaisemaan työn teettämisen haasteita ja helpottamaan erilaisia työn tekemisen ja teettämisen haasteita. Tavoitteeksi tuli matalan kynnyksen työllistämisen edistäminen laajemmin myös satunnaisesti työllistävillä työnantajalla. Nämä työnantajat ovat vuosien varrella maksaneet tuhansia palkkoja Oiman palvelun kautta.

Automatisoitu palkanmaksumenetelmä onkin auttanut monenlaisia pieniä työnantajia työllistämisessä. Kuitenkin Oiman toiminta on kohdistunut kasvavasti lähinnä julkiseen sektoriin ja suuryrityksiin. Kasvavan kilpailun ympäristössä kotitaloudet ja mikroyritykset ovat löytäneet Oiman sijaan muita tapoja maksaa palkkaa työntekijöille. Tarve ei ole kasvanut Oiman odottamalla tavalla.

Vähenevä tarve vähentää myös kehittämisen mahdollisuutta. Kotitalouksilla ja mikroyrityksillä on aivan erityiset tarpeet palkanlaskua ajatellen. Tämä tekee palvelun kehittämisen hitaaksi ja vaikeuttaa sitä, että Oima voisi tarjota kaikille asiakkailleen parasta mahdollista palvelua. Kun palvelulla ei ole tarpeeksi käyttäjiä, myös esimerkiksi asiakasvuorovaikutukseen perustuva kehittäminen muuttuu mahdottomaksi.

Kiihtyvä kilpailu ja toisaalta vähenevä kysyntä aiheuttavat sen, ettei palvelun ylläpitäminen Oiman vaatima korkea asiakastyytyväisyys huomioiden ole enää mahdollista. Palvelun laskevan kysynnän vuoksi olemmekin tulleet nyt erään aikakauden loppuun ja olemme sulkemassa kotitalouksien ja mikroyritysten palkanmaksupalvelun vuoden 2021 loppuun mennessä.

Haluamme tehdä palkanmaksun jatkamisesta mahdollisimman mutkatonta ja helppoa asiakkaillemme. Tavoitteenamme on, että jokainen työnantaja voi jatkaa muualla palkanmaksua vaivatta. Lähetämme asiakkaillemme ohjeet palkanmaksuun liittyvien tietojen saamiseen palvelusta. Palvelu suljetaan käytöstä kokonaan 31.12.2021. Työllisyysrahasto laskuttaa jatkossa työttömyysvakuutusmaksut suoraan työnantajalta neljännesvuosittain.

Työntekijät ja henkilökohtaisen avun työnantajien palkanmaksupalvelu jatkaa toimintaansa samaan tapaan kuin tähänkin asti eikä siihen ole tulossa muutoksia: palvelu päättyy ainoastaan ainoastaan kotitalouksien ja pienyritysten palkanmaksun osalta. 

Kiitämme asiakkaita yhteisistä vuosista!

Lue myös

Oiman palvelu sijaismaksamiseen uudistuksessa mukana

29.06.2020

Alkukesän vaihtuessa keskikesäksi myös aiemmin tuttu SuoraTyö sai uuden ilmeen ja muuttui Oimaksi. Uudella ilmeellämme halusimme tuoda esille palvelumme ainutlaatuisia puolia, työnhallinnan automatisoinnin vapautta lisääviä mahdollisuuksia ja kokonaisuuden helppoutta.   Muutoksista huolimatta on korostettava, että emme ole luopumassa Oiman palvelun sijaismaksajaominaisuudesta ja sen tuomista mahdollisuuksista. Haluamme ehdottomasti jatkaa sijaismaksamisen kehittämistä vielä pidemmälle, erityisesti asiakkaidemme toiveita kuunnellen. Tavoitteenamme on vastata asiakkaidemme tarpeisiin ja haasteisiin entistä paremmin.  […]

Lue lisää

Oiman ja Varman yhteistyö parantaa henkilökohtaisen avun työnantajuuden edellytyksiä

21.12.2021

Hoiva-alan työsuhde- ja palkkahallinnon palvelu Oima ja työeläkevakuutusyhtiö Varma kehittävät yhdessä palveluja henkilökohtaisen avun järjestämisessä mukana oleville tahoille. Yhteistyön tavoitteena on tuoda konkreettista hyötyä kunnille, työnantajille ja henkilökohtaisille avustajille. Kehitystyön alkuvaiheessa olemme parantaneet henkilökohtaisen avun työeläkevakuuttamisen prosessia ja luoneet uusia työkaluja tukemaan sekä työnantajia että avustajia.   Yleisin tapa järjestää vammaispalvelulain mukainen henkilökohtainen apu on työnantajamalli, jossa henkilö, […]

Lue lisää

Oimalla töissä

15.07.2021

Kysyimme oimalaisilta, miksi he haluavat olla juuri Oimalla töissä. Vastauksissa korostui erityisesti Oimassa tehtävän työn merkityksellisyys, hyvä työympäristö ja innostava työkulttuuri. Oimassa työskentely on sopivan haastavaa ja yhteistyö on vahvaa.   Mikko kertoo: “Oimalla pääsee tekemään oikeasti merkityksellistä työtä, joka vaikuttaa suoraan asiakkaan jokapäiväiseen elämään. Työ ei ole ns. Liukuhihnatyötä, jossa saat tehtävän eteesi, teet sen ja siirryt seuraavaan, vaan sinulla on mahdollisuus oikeasti kuulla ja nähdä työsi vaikutus asiakkaille. […]

Lue lisää