Oiman ja Varman yhteistyö parantaa henkilökohtaisen avun työnantajuuden edellytyksiä

Hoiva-alan työsuhde- ja palkkahallinnon palvelu Oima ja työeläkevakuutusyhtiö Varma kehittävät yhdessä palveluja henkilökohtaisen avun järjestämisessä mukana oleville tahoille. Yhteistyön tavoitteena on tuoda konkreettista hyötyä kunnille, työnantajille ja henkilökohtaisille avustajille. Kehitystyön alkuvaiheessa olemme parantaneet henkilökohtaisen avun työeläkevakuuttamisen prosessia ja luoneet uusia työkaluja tukemaan sekä työnantajia että avustajia.  

Yleisin tapa järjestää vammaispalvelulain mukainen henkilökohtainen apu on työnantajamalli, jossa henkilö, jolla on vamma, toimii itse avustajansa työnantajana. Työnantajamalli pyrkii edistämään vammaisen henkilön itsemääräämisoikeutta. Järjestelyssä sijaismaksajana toimii usein kunta, joka maksaa avun järjestämisestä aiheutuvat kustannukset ja huolehtii myös palkanmaksuun liittyvien työnantajavelvoitteiden hoitamisesta, kuten eläkevakuuttamisesta. 

Oiman palvelun avulla työnantajat ja sijaismaksajina toimivat kunnat voivat hoitaa kaikki työn hallintaan liittyvät asiat helposti yhdessä palvelussa. Enää ei tarvita monia palkanmaksujärjestelmiä tai päällekkäisiä ohjelmia, vaan koko henkilökohtaisen avun työnhallinta on mahdollista hoitaa vaivattomasti Oiman avulla. Palvelusta on myös helppo ottaa ja hallinnoida Varman TyEL-vakuutuksia. 

Helppo ja virheetön eläkevakuutus täydentää Oiman palvelua 

Jo lähes 2000 Oiman palvelua käyttävää henkilökohtaisen avun työnantajaa on siirtynyt Varman asiakkaaksi ja päässyt hyötymään Oiman ja Varman yhteistyöstä. Oiman palvelun kautta eläkevakuutusten ottaminen on helppoa, ja vakuutusten maksuliikenne pyörii virheettömästi.  

– Varman asiakkaaksi siirtyminen on sujunut vaivattomasti. Uusien vakuutusten ottaminen käy helposti Oiman palvelussa asiakkaan tietojen syöttämisen yhteydessä. Vakuutusten ajantasaisuus ja oikeellisuus on varmistettu, ja työeläkemaksut hoituvat palvelussa automaattisesti, kuvailee Lounais-Suomen Lihastautiyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Sirke Salmela

– Oiman palveluiden kehittäminen lähtee asiakaskokemuksesta ja sen jatkuvasta parantamisesta. Puhuttaessa todella suuresta määrästä työnantajia pienikin virhe kertaantuu suureksi käsityöksi ja saattaa aiheuttaa tarpeetonta huolta ja epävarmuutta myös työnantajan päässä. Yhdessä kehittämämme saumaton automaatio käytännössä eliminoi nämä asiakkaalle saakka näkyvät virheen mahdollisuudet, sanoo Oiman toimitusjohtaja Jani Laatikainen.  

Yhteisenä tavoitteena työn sujuvuus ja työkyvyttömyysriskien ennaltaehkäisy  

Oiman tavoitteena on vahvistaa henkilökohtaisen avun työnantajien itsemääräämisoikeutta ja mahdollisuutta vaikuttaa itseään koskeviin työsuhteisiin. Tämä edellyttää sujuvaa palvelua, jossa työn hallinta on helppoa ja vaivatonta. Työkyvyttömyysriskien minimointi on tärkeää sujuvan työelämän kannalta. Varman kokemus ja osaaminen työkyvyttömyysriskien hallinnasta tuodaan nyt lähemmäs henkilökohtaisen avun työnantajia ja työntekijöitä Oiman palvelun avulla. 

– Tähän mennessä olemme esimerkiksi keränneet ja analysoineet avustajien työkykyyn liittyvää tietoa sekä kehittäneet työkyvyn tukemiseksi luotavaa työkykyprosessia yhdessä kuntien, työnantajien ja avun järjestämiseen liittyvien sidosryhmien kanssa. Työkykyprosessi tuodaan kaikkien Oiman palvelua hyödyntävien ja Varman asiakkaana olevien työnantajien käyttöön, kuvailee yhteistyötä Varman työkykypalveluista vastaava johtaja Pauli Forma

– Tuemme jo nyt työnantajia erilaisin keinoin. Yhteistyö Varman kanssa on nostanut esiin uusia mahdollisuuksia ja tapoja tuoda työnantajille työkaluja henkilökohtaisen avun työnantajana menestymiseen, sanoo Lounais-Suomen Lihastautiyhdistyksen Salmela.  

Digitaalinen työnhallinta vapauttaa aikaa ihmisille 

Oima panostaa vahvasti kotona tuotettavien hoivapalveluiden työnhallintaan. Oiman palveluiden kehitystyö tehdään poikkeuksellisen tiiviissä yhteistyössä kaikkien eri käyttäjäryhmien kanssa. Yhteiskunnassa siirrytään digitaalisempien prosessien suuntaan, ja tätä kehitystä Oima on tukemassa. Automatisoidulla työnhallinnalla tarkoitetaan suurta kokonaisuutta aina osaamisen johtamisesta työntekoon sekä työvuorosuunnittelusta ja tuntiseurannasta palkanmaksuun. 

– Tällä hetkellä kotona tuotettavan hoivatyön hallinnointiin liittyy useita erilaisia järjestelmiä ja paljon käsityötä. Asiantuntijoiden aika kuluu siis ihmisten sijaan prosessien ja paperien pyörittämiseen. Haluamme tuottaa palvelua, jonka avulla asiantuntijuutta arvostetaan ja aikaa vapautetaan siihen tärkeimpään, ihmisiin. Asiakkaamme niin julkishallinnossa kuin yksityisellä ja kolmannella sektorilla ovat auttaneet meitä ymmärtämään, kuinka merkityksellistä tekemämme työ on, Jani Laatikainen sanoo. 

Yhteistyöllä ja osaamista yhdistämällä parhaaseen lopputulokseen 

Oimalla on vuosikymmenen mittainen kokemus työnantajapalveluiden kehittämisestä erityisesti henkilökohtaisen avun tarpeisiin. Varmalla taas on mittava historia erilaisten työnantajien asiakaslähtöisestä auttamisesta työkyvyttömyysriskien hallinnassa. Avustajien työssä jaksamisen parantaminen ja työnantajien tukeminen auttaa merkittävästi henkilökohtaisen avun työnantajia vaativissakin olosuhteissa. 

– Oima on merkittävä toimija henkilökohtaisen avun toimintamallien kehittämisessä. Tehokkaammista prosesseista ja henkilökohtaisten avustajien työkykyisenä pysymisestä hyötyvät henkilökohtaisen avun saaja, hänen avustajansa ja palvelun järjestäjänä toimiva kunta, sanoo Varman asiakkuuksista vastaava johtaja Suvi Hintsanen

Lisätiedot:  

Jani Laatikainen, toimitusjohtaja, Oima, puh. 0440 231 179, jani.laatikainen@oima.fi  

Suvi Hintsanen, johtaja, asiakkuudet, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma, puh. 010 244 3130, suvi.hintsanen@varma.fi  

Oima lyhyesti  

Oima on teknologiayritys, jonka tuottamassa palvelussa vahva teknologiaosaaminen ja rohkea tuotekehitystyö yhdistyvät syvään työelämän ja hoiva-alan tuntemukseen. Alustapalvelumme työnhallinnan mahdollisuuksien avulla henkilökohtaisten avustajien työnantajien itsemääräämisoikeus ja läpinäkyvyys työnantajuuteen vahvistuu.  

Oiman tuottaman palvelun avulla helpotetaan omais- ja perhehoitajien sekä hoidossa olevien henkilöiden arkea samalla helpottaen ja nopeuttaen myös järjestäjätahona toimivan kunnan prosesseja. Oima kehittää ja uudistaa suomalaista työelämää ja hoiva-alan palkkionmaksua useiden kuntien, sosiaali- ja terveysyhtymien ja järjestöjen kanssa. Oima on osa Pohjois-Euroopan suurinta ohjelmistotaloa Vismaa. www.oima.fi  

Varma lyhyesti  

Varma on Suomessa tehtävän työn eläkevakuuttaja. Varma on keskinäinen yhtiö, ja sen omistavat Varman yritys- ja yrittäjäasiakkaat sekä vakuutetut työntekijät.  

Varman perustehtävä on eläkkeiden turvaaminen. Huolehdimme yksityisten yrittäjien ja työntekijöiden lakisääteisestä työeläketurvasta. Yritykset ottavat TyEL-vakuutukset työntekijöilleen, ja yrittäjät puolestaan vakuuttavat itsensä YEL-vakuutuksella. Eläkemaksuina kerätyt varat sijoitamme tuottavasti ja turvaavasti nykyisiä ja tulevia eläkkeitä varten.  

Työkykyjohtamisen ja kuntoutuksen palvelumme auttavat Varman asiakasyrityksiä säästämään eläke- ja sairauspoissaolokustannuksissa. Vuokraamme myös toimitiloja ja asuntoja sekä tarjoamme yritysrahoitusta.  

Lue myös

Oima 11 vuotta

16.05.2022

Keväällä 2021 Oima täytti 10 vuotta. Koronan takia tämä juhla jäi vähän varjoon, mutta nyt tilanteen hieman helpottaessa on aika juhlistaa tätä kunnolla! Kiitos siis jokaiselle meidän kanssamme matkaa jakaneelle, toivottavasti saamme jatkaa yhteistyötä seuraavat 10 vuotta! Matkaan on mahtunut monenlaista, niin iloja kuin surujakin. Oima on selkiyttänyt tavoitteitaan ja määritellyt työelämää uusiksi. Työelämää on […]

Lue lisää

Oima-palveluun kirjaudutaan 1.1.2024 alkaen ainoastaan Visma Connect -kirjautumistavalla

11.12.2023

Siirrymme 1.1.2024 käyttämään Oima-palvelussa ainoastaan Visma Connectia.

Lue lisää

Uutena oimalaisena

24.09.2021

Kuukauden päivät takana Oimalaisena ja nyt pääsettekin kuulemaan mun fiiliksiä ja hieman mitä täällä teen.  Ensinnäkin lienee hyvä kertoa itsestä jotain. Olen tosiaan Ville ja liityin oimalaisten joukkoon noin kuukausi takaperin. Olen aiemmin työskennellyt julkisella puolella palkkahallinnon parissa sekä yksityisellä puolella asiakaspalvelun tehtävissä, eli varmastikin huomaatte, että perinteistä liukuhihnatyötä on tehty hyvinkin pitkälti.    Sain itse kuulla Oimasta heinäkuun puolella ensimmäistä kertaa, kun ystäväni näytti minulle ilmoitusta, jossa etsittiin uutta työntekijää ilahduttamaan asiakkaidemme arkea. Oimassa minua innosti erityisesti se, miten ja […]

Lue lisää